tirsdag, desember 22, 2009

Hjelp! - Knappehull

Jeg dro frem symaskinen i går kveld. Har jo lite erfaring med denne, men tenkte at noen erter-poser skulle jeg klare å sy. Det gikk strålende, så jeg avanserte videre til et lite synål-etui til Dronningmoren, som det skal være en knapp i. Frem med bruksanvisningen til husqvarna'en, og satte i gang med å sy knappehullet - men det funker ikke! Den syr og syr, men går aldri sidelengs og tilbake, for å danne sømmen rundt det som skal bli hullet, om dere skjønner. Og så bare "hoper" det seg opp masse tråd i en klump. Jeg trenger hjelp, gode råd mottas med stor takk! Vet det er mange flinke sydamer her ute, håper noen kan bistå meg her!

post signature

20 kommentarer:

Fru Storlien sa...

Hei! Det er vanskelig å si hva som er galt uten å ha sett sømmen, men mest sannsynlig er det noe emd innstillingen. På min Bernina må jeg skifte for hver side av knapphullet, ved å trykke på en knapp. Det enkleste, nå midt i juleforberedelser vil kanskje være å sy en trykknapp, og sette en pynteknapp utenpå? Og så kan man heller hygge seg med å sy knapphull i januar. Og, jeg syr fremdeles prøveknapphull på stoffrest av det jeg syr før jeg syr på selve plagget ( for å se tetthet og hvordan stoffet ter seg) Lykke til!

Velkommen til min kreative verden sa...

Uff, det er ikke lett. Jeg syntes forslaget fra Fru Storlien var smart: )

Det er så mange måter å gjøre det på utifra hvilken maskin man har.

HusmorDronninga sa...

Kan nok desverre ikke hjelpe deg her, da jeg faktisk ikke har testet ut knapphull-funksjonen på min symaskin enda...
Men forslaget til Fru Storlien sparer deg i alle fall for en del arbeid og frustrasjon nå i siste liten før jul ;)
Lykke til i alle fall!
Klem fra
Kjersti

lovecountrychabbychicstyle sa...

Innom for å ønske en riktig god jul!!

juleklem Lillan:)

sylvia sa...

are innom fr å ønske deg en riktig god jul,
symaskiner kan jeg ikke noe med.
klem fra sylvia

Hege sa...

Innom for å ønske deg og dine en goood jul, klem Hege.
PS!Og et godt 2010:-)

Mamma'n og Hedda Kristin sa...

God jul til Dronningfamilien! :))))


*klem*

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Kan nok ikke hjelpe til med det. Har ikke funnet det ut på min egen maskin en gang.
Fortsatt gledelig jul til deg og dine.
Klem:)

Torilpia sa...

Sånne symaskin-ting er jeg dårlig på gitt :o)

Gratulerer med A'en .. du er jo kjempeflink og har all grunn til å være fornøyd med deg selv.

Nydelige bilder av Stjernebarnet på ake-tur .. regner med hun storkoste seg ja .. :o)

Ellers - så håper jeg at du har hatt en fin julefeiring og jeg ønsker deg og dine et godt nytt år.

Stor klem fra Toril :o)

diana sa...

Trevlig söndag! Har förresten en tävling nu som jag verkligen tror att du skulle gilla! =) Kram

girasole sa...

oppdatering snart? hehe :-)

Tulip sa...

Hmm...ikke noe jeg klarer å forklare for deg dessverre. har ikke skjønt det på min egen maskin..

Godt nytt år!

karianne på landet sa...

Har faktisk hatt samme problemet selv, men må nok skuffe deg, har ikke funnet noen løsning...
Godt nyttår til deg og dine :)

Klemmer fra Karianne

p.s. kjøpte 2 liter stjernebarn i butikken for ikke så lenge siden ;) Kjempegod :) hihi.

Flittige hender sa...

Kjære følger.
Jeg synes det er veldig hyggelig at du vil følge bloggen min. Jeg takker for et hyggelig bloggår og ønkser deg et riktig Godt Nytt År.
Ønkser deg også en hyggelig nyttårskveld. Gleder meg til neste BLOGG år.

Klem fra Grethe

Mamma'n og Hedda Kristin sa...

Håper du er tilbake snart - savner deg. ;)

Godt nytt år, jeg håper det blir et godt og spennende år! :)


Klem, Vibeke

Vibeke / Mammas Hus sa...

*fnise* Mulig 1000 er meg selv fra andre maskiner også. ;P

Og du, har du fått til knappehullet, eller? ;)

Under Karlsens tak sa...

hei på deg! jeg er innom deg daglig,men har blitt så sløv å legge igjen en liten hilsen... Må nok bli litt skjerpings på meg..hihi

Men nå er det virkelig på sin plass og ønske deg å dine,ett riktig godt nyttår;)

(ps: vi har drukket "sjernebarn-melk" hele desember:)

Alexandra sa...

Hei søte du :)

Kjøpte du luen på Mamasita i dag altså? Jeg byttet den nemlig. Victoria virkelig NEKTET å ha den på, og det gjør hun ikke med noen andre luer.

Hunter welliesene klikket jeg hjem fra www.hunterwellies.co.uk. Har sett at de selges på Capone Kids i Stavanger til 650 kroner, som er kjempedyrt syns jeg. Jeg betalte litt over to hundre kroner for Victoria sine :)

Håper du får en fin uke :)

Alexandra sa...

Uff og uff, her er det jeg som har bommet litt. Jeg mente selvsagt www.wellie-boots.com :)
Siden er litt uoversiktelig og ser veldig uproff ut, men jeg lover deg at den ikke er det. De hadde super service da jeg ringte for å høre :)

Ha en fortsatt fin kveld :)

Alexandra sa...

Whaat? Jeg var da helt sikker på at de leverte hjem hit.
Min stefar bor i Skottland, så jeg klikket hjem støvlene til ham og fikk ham til å ta dem med hjem til meg. Nå tenker jeg nok at jeg er glad som fikk de hjem. Krysser fingrene for at du også finner dem til reduserte priser et sted :)
Håper dere får en fin helg i kulden :)