tirsdag, november 01, 2011

Gresskarets høydepunkt

...er vel helt garantert helgen som var. 

Den ene gangen i året vi lager gresskar suppe *nam* er 
så klart til Halloween når vi får tak i gresskar til en forholdsvis grei penge.
Stjernebarnet med gresskarsuppe m/bacon & krutonger. 
Focaccia m/ayoli gikk ned på høykant.

Vår Jack O lantern i alle sin prakt.

Vi slukket alle lysene og slo på Nightmare before Christmas.
En av Stjernebarnets favorittfilmer...

Her er oppskriften på gresskarsuppen til dere 
som måtte ønske å prøve den:
1 kg gresskar

1 stk løk
1 fedd hvitløk

1 l vann
2 dl fløte

3 ss kyllingbuljong
olje til steking

1 stk kokt potet

2 ss rømme

salt og pepper

Fjern gresskar-skallet og eventuelt kjerner. Skjær gresskaret i biter. 
Finhakk løken. Stek den gyllen i olje. Ha i hvitløk og stek i 30 sekunder til. 


Ha i gresskarbitene, vann, fløte, buljong og potet. 

Kok 30 minutter. 
Kjør glatt med stamikser. Smak til med salt og pepper. 


Ha litt rømme på en teskje og lag et fint mønster. 


Serveringstips: Stekt bacon, friterte mandler, ristede pinjekjerner,
 timian, krabbekjøtt.

Oppskriften er hentet her.

7 kommentarer:

Agnes, Livet i det Blå huset sa...

Så flott gresskar dere har laget, kan tenke meg det var stas i heimen:-))
Gresskarsuppe har jeg faktisk aldri smakt, kanskje noe som må prøves ja - til neste år.
Ønsker deg en flott ny uke

Klemmer

Vibeke / Mammas Hus sa...

Så koselig :)

Og jeg som ikke liker suppe engang, fikk lyst på denne! ;P

Luisa sa...

Gresskarsuppe er så sinnsykt godt, det har alltid vært min favoritt, men jeg har faktisk ikke spist det på flere år. Stilig gresskar-lykt :D

Alexia sa...

hørtes kjempegodt ut. Men bruker du innmaten fra den type gresskar som brukes til lykt? Ble liksom bare slimete tråder og gresskarkjerne i det gresskaret vårt, for tenkte bruke innmaten. Men var ikke noe fruktkjøtt liksom.

Alexia sa...

hørtes kjempegodt ut. Men brukte du sånt vanlig gresskar som man lager gresskar-lykt av? Jeg tenkte bruke det - men innmaten var jo bare tråder og frø, ikke noe fruktkjøtt liksom.

Alexia sa...

hørtes kjempegodt ut. Men brukte du sånt vanlig gresskar som man lager gresskar-lykt av? Jeg tenkte bruke det - men innmaten var jo bare tråder og frø, ikke noe fruktkjøtt liksom.

Alexia sa...

hørtes kjempegodt ut. Men brukte du sånt vanlig gresskar som man lager gresskar-lykt av? Jeg tenkte bruke det - men innmaten var jo bare tråder og frø, ikke noe fruktkjøtt liksom.