lørdag, oktober 20, 2012

Bakebollen min

Ingenting dufter vel så deilig som bakst,
og da kanskje i sær
helgebaksten.

Da jeg flyttet hjemmefra var det en ting jeg virkelig ønsket 
meg fra mammas kjøkken:
Denne koselige bakebollen.

Den har eksistert lengre enn meg,
og jeg husker den fra gjennom hele oppveksten.


Jeg skal ikke skryte på meg enorme bakeregenskaper, 
jeg er ofte forbruker av kjekke produkter i poser og esker 
fra eksempelvis Toro.

MEN det er en ting jeg virkelig kan lage, helt fra bunnen av:


Foccacia

Her er oppskriften jeg bruker - med perfekt resultat hver gang!

8 dl vann
50 g gjær
3+1 ss olivenolje
1 ts salt
1 ts honning eller sukker
ca 17 dl hvetemel

Løs gjæren opp i lunkent vann, 
tørrgjær tilsettes sammen med hvetemelet. 
Tilsett 3 ss olje, salt og sukker. Elt inn hvetemel. 
Deigen skal ha en ”tykk grøtaktig” konsistens. 
Tilsett den siste ss med olje helt mot slutten 
slik at den smører seg rundt deigen. 
Dekk bollen med plastfilm og sett til heving ca 30 min. 
Hell deigen over i en smurt eller bakepapirkledt liten langpanne. 
Klapp deigen til den dekker formen. 
La deigen etterheve under plast 30-40 min.


Hell litt olivenolje over det ferdighevede brødet 
(jeg pleier å bruke et lite beger med Apetina Feta ost med 
soltørkede tomater - tømmer hele begeret over langpanna 
og trykker ostebitene ned i deigen).
 Så drysser jeg over Maldon-salt, timian og rosmarin.

Stek på nederste rille i varm stekeovn ved 200 grader i 20 - 30min.
Avkjøl på rist.

Pleier å servere det sammen med aioli 
(...og rødvin).

Enjoy!


(dessverre ingen bilder av det ferdige resultatet,
det ble spist før kameraet kom frem igjen!)


- Mari Ann -